“Hvis kirken er
viktig” er overskriften på årets informasjonsbrosjyre om kirkevalget. Budskapet er at om du synes kirken er viktig
bør du stemme ved kirkevalget. Brosjyren har likevel fått kritikk for å gi et
svært vagt og lite informativt bilde av det den norske kirke står for. Noen har
klaget på at hverken Jesus eller kristendom er nevnt, og andre har kritisert
den for kun å presentere kirken som festarrangør og seremonimester. Innholdet i den lokale brosjyren som dumpet
ned i postkassen for noen dager siden var heller ikke akkurat egnet til å
tilbakevise kritikken. Den gir et sterkt innrykk av at kirken gjerne vil at mange
avlegger sin stemme ved valget, men den gir lite eller ingen signal om hva som er
kirkens tro eller kirken oppgave.
Folderen åpner med å
kaste fram mange velkjente, positivt ladede ord. Man bør stemme hvis man ønsker
seg en kirke som er folkelig, har plass for alle, er demokratisk, engasjert og
søker samarbeid med lokalmiljøet. Det er bare en begrep som mangler;
inkluderende. Når begrepene slik som i
dette tilfelle ikke knyttes til noe innhold, framstår de som floskler. Det er
bra å satse på positiv reklame, men som velger er jeg være interessert i hva de
jeg stemmer på står for, hva de mener og tror både om teologi og etiske
spørsmål. At de er folkelige,
demokratiske, og engasjerte og inkluderende er utmerket, for det skal kirken
etter mitt syn være. Men når det er alt
som blir sagt, blir det lite informativ reklame. Vi kunne byttet ut ordet kirke med samfunn i
brosjyren uten at det ville endret på innholdet. Kirken framstilles som et
velmenende velferdsparti der “Alle skal med” enten de nå tror det ene eller det
andre. “Vi er alle sosialdemokrater” er
det blitt sagt, og det med en viss rett. “Vi er lutheranere” lyder mer problematisk,
og påståes det at “vi er alle kristne”
ville det vel med rette ha blitt sterke reaksjoner.
Men noe i den retning
er det faktisk som sies. Den lokale brosjyren hevder at kirken skal
representere oss alle(!). Her har den
folkekirkelige imperialismen tatt av. Denne reklamebrosjyren er blitt delt ut
til alle; det er ikke lett å se på postkassene hvem som er medlemmer av kirken og
hvem som ikke er det. Vi snakker om valg
på medlemmer til et bestemt trossamfunn, den norske kirke, den lutherske
folkekirken i Norge. Det finnes vel
mellom en halv og en million mennesker i Norge som ikke er medlemmer i denne
kirken. Jeg antar at de vil ha seg frabedt at Den norske kirke skal representere
dem? Av ren tankeløshet har brosjyren
tilsynelatende glemt at vi lever i et flerkulturelt samfunn med ulike
religioner og livssyn, der ingen har rett til å representere andre enn seg
selv. Dessuten finnes det en rik flora
av kristne kirkesamfunn i Norge som ikke er underlagt den norske kirke.
Folkekirka representerer jo heller ikke dem.
Selv om vi godtar at
denne valgbrosjyren er ment eksklusivt for kirkens egne medlemmer blir det feil
å si at den representerer oss alle. Undersøkelsen viser at bare omtrent halvparten
av medlemmene sier deler kirkens tro. De
som gjør det får indirekte kritikk i den lokale valgbrosjyren. Kirken bør
representere “folk flest” sies det og kirken bør være romslig når det gjelder
tro og levesett. Det beskrives som
positivt at velgerne nå i mindre grad ser på seg selv som ” personlige
kristne”.
Hele brosjyren gir et
sterkt inntrykk av at kirken ikke bare skal være for alle, men og at kirken vil
føye seg etter velgernes ønsker bare de kommer og stemmer ved valget. Kirken
har ikke selv noe budskap å tilby, men som du på IKEA kan tegne ditt eget
kjøkken kan du som medlem i den norske kirke bygge din egen versjon av kirken.
Spørsmålet blir så om
velgeren får det reklamen lover. Mitt svar er nei, det gjør de slett ikke. Nå er det ikke lett å finne ut hva de ulike
kandidatene på valg står for. Når det gjelder menighetsrådsvalget er det best å
lete på lokalmenighetenes nettsider eller i siste nummer av menighetsbladet. Når det gjelder valget til bispedømmerådet er
det lettere å finne fram. Dersom en går inn på den norske kirkes nettsted,
kirken.no, og søker opp sitt eget bispedømme, ligger det ute en presentasjon av
kandidatene, der de svarer konkret på hva slags syn de har på kirkens innhold,
kirkens rolle og aktuelle spørsmål. Da viser det seg at de fleste av kandidatene
ikke overraskende har en tydelig kristen tro og til og med kan mistenkes for å være
”personlige kristne”. Og sannelig har og mange av dem synspunkter som slett
ikke deles av “folk flest”, for eksempel på etiske spørsmål. Gå inn på kirkens
nettside, så får du mer informasjon om kandidatenes synspunkter.
Valgbrosjyrene som er
sendt ut fra kirkebyråkratiet er velment og prøver å motivere til høy
valgdeltakelse. Det er naturligvis legitimt.
Likevel gir reklamen et bilde av en kirke som ikke er opptatt av “Jesus
og det der”, men kun av at den har bred oppslutning. Kandidatene på sin side virker mer opptatt av
innhold og saker knyttet til kirkens tro og kirkens budskap. Her er det altså en spenning mellom reklamen
og det det reklameres for, noe som gjør kirkevalgreklamen meget misvisende.
For øvrig er det
tvilsomt om en kirkereklame som er så vidt defensiv og ullen om kirkens eget
budskap vil inspirere til økt valgdeltakelse.
Jeg tror velgerne ønsker en frimodig kirke som er tydelig både når det
gjelder ord og handling. Det var en slik kirke som i sommer framsto som
troverdig for mange. Det er vel og bra å
være inkluderende, men neppe så bra å være selvutslettende. Dersom kirken mister seg selv, vil den neppe
finne andre heller.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar